Waarom zou ik in godsnaam naar de bioscoop gaan? Waarom zou ik eigenlijk de DVD of Blu-ray kopen als ik een titel toch gewoon zonder moeite online kan terugvinden? Dit zijn ze, de vragen die de filmindustrie elke dag weer doen knokken om alles staande te houden. Het is een moeilijke wereld, waarin niet alleen een enorme concurrentie heerst, maar waar de bedreiging door illegale mogelijkheden ook steeds groter wordt. Tijd om even na te denken en wat respect op te brengen voor de hardwerkende personen achter de schermen.
Filmdistributie is een moeilijk vak. Je kan immers op geen enkele manier vooraf voorspellen hoe je film gaat scoren of proberen in te zien dat je film reeds gedoemd is om te falen. Grote filmdistributeurs, denk aan Disney, 20th Century Fox of Sony, lopen vaak minder risico, aangezien een gigantische internationale machine op de achtergrond meedraait. Het zijn de lokale en nationale filmdistributeurs die vaak kampen met grotere problemen. Denk daarbij aan Cinéart, Imagine of A-Film. Die laatste bezweek immers al onder de voortdurend toenemende druk. De filmdistributeur, één van de grootste van de Benelux die onder andere verantwoordelijk was voor de distributie van The Lord Of The Rings-trilogie, wist het hoofd niet boven water te houden en vroeg in 2016 het faillissement aan. En dat komt met zekerheid door de magere bioscoopopkomst en de steeds verminderende opbrengsten uit de verkoop van DVD’s en Blu-Ray’s.
Het probleem dat we hier proberen aan te kaarten heet ‘piraterij.’ Dit is het verspreiden en vermenigvuldigen van intellectueel eigendom zonder de toestemming van de eigenaar. Zo was de HBO-serie Game Of Thrones in 2015 en de opeenvolgende jaren de meest illegaal gedownloade serie en zijn er nog steeds mensen die schaamteloos hele films opnemen terwijl ze in de bioscoop zitten. Natuurlijk valt dit te betreuren. De vraag is immers of de mensen in kwestie beseffen hoe veel bloed, zweet en tranen er kruipen in het maken van een film. De enige reden waarom filmmakers films en series maken is met de hoop dat ze zo vaak mogelijk door eender wie op legale wijze worden bekeken. En als dat niet gebeurt, is er gewoonweg geen geld en zullen er wellicht ook geen nieuwe producties meer verschijnen. Is dat dan wat we willen?
De boodschap is dan ook duidelijk: bekijk zo veel mogelijk – lees: alle – van je favoriete series en films op legale wijze. Ga naar de bioscoop, koop DVD’s of Blu-Ray’s en abonneer je op diensten zoals Netflix en Play of Play More van Telenet. Op die manier ondersteun je filmmakers, producenten en alle andere personen en instanties die betrokken zijn bij het maken van een film of een serie. En als dat betekent dat je langer moet wachten op je favoriete prent dan iemand anders in de wereld, dan is dat maar zo. Want is er iets leuker dan reikhalzend uitkijken naar de release van een langverwachte reeks of film? Hoe dan ook: laat illegale platformen zoals Popcorn Time zo snel mogelijk achterwege.
Het spreekt voor zich dat piraterij op Belgisch én Europees vlak veel beter aangepakt moet worden. Het juridisch kader waarbinnen autoriteiten kunnen optreden is tot op vandaag enorm vaag. Beleidsmakers moeten optreden en dat zo snel mogelijk. De filmsector is immers enorm belangrijk, zowel op cultureel als maatschappelijk vlak. Maar dit neemt niet weg dat alles moet beginnen bij jou, de cinefiel die leeft voor zijn of haar favoriete films of series. Wees je ervan bewust dat als je op illegale wijze films kijkt, je er meer kwaad mee doet dan je denkt. Kijk legaal. Doe dat gewoon.
Heb jij nog een belangrijke aanvulling? Of merk je zelf dat veel mensen in je omgeving (nog steeds) illegaal kijken naar reeksen en films? Deel dit artikel met iedereen die je kent en zorg ervoor dat iedereen legaal kijkt.
Men vergeet inderdaad vaak dat een film iets is waar heel veel werk en geld inkruipt. Toch snap ik de redenering van de “piraten” wel, maar het is inderdaad nog steeds niet juist om het te doen. Wat PopcornTime betreft is je wens alvast uitgekomen, sinds het begin van de week circuleren er al allerlei berichten op de verschillende nieuwssites dat de populaire applicatie niet meer beschikbaar is.
Nu is er echter een nieuw gevaar, Korneel! De applicatie is een webapplicatie geworden! En dat is veel moeilijker op te doeken omdat de servers van de site eender wanneer kunnen verplaatsen naar eender waar! Het wordt dus nog erger!
Handig ook wel voor iemand te zeggen die zowat elke nieuwe release ter recensie-exemplaar krijgt toegestuurd.;)
Ikzelf download zeer regelmatig illegaal, maar bezit dan ook weer gecombineerd om en bij de 600 dvd’s en blu-rays en ik ga meerdere keren per maand naar de bioscoop. Ik kijk gewoon ontzettend veel, veelal dingen die in België zelf amper te verkrijgen zijn (of tegen woekerprijzen). Natuurlijk import ik zelf ook wel vrij veel, maar ik kijk liever toch eens eerst voor mezelf alvorens mijn hard verdiende centjes uit te geven!
Bedankt voor je reactie, Cedric. En los van het feit dat ik die exemplaren opgestuurd krijg of niet, 50 procent van de recensies die je hier leest zijn van eigen aangekocht materiaal. En bovendien steek ik heel wat werk in deze website, dus gratis is het niet echt, toch? Misplaatste kritiek dus. En bovendien: ook de filmindustrie wilt ‘centjes hard verdienen’. Is het niet egoïstisch om te zeggen dat alleen jij geld mag verdienen en de industrie niet? Wat is jouw beroep?
Het is de schuld van de grote filmstudio’s zelf. Zo heb ik gelukkig nog een VHS-kopij van “Mr nanny” uit Engeland op de kop kunnen tikken want de dvd is hier nooit uitgekomen, enkel R1. Toen ik aan de verkoper vroeg wat er gebeurde antwoordde deze mij:”De grote filmstudio’s hebben ineens beslist om een hele reeks films van VHS op dvd uit te brengen, met wat geluk zit jouw titel erbij, de andere zijn definitief uit het bestand gewist en vergeten.” Zo zijn er vele films en series waar ik van hou die hier nooit gaan uitkomen. Dat duwt mij dan naar illegale sites waar ik kan streamen en, dankzij Linux, binnenhalen.
Maar als ik iets goed vind ga ik altijd voor de aankoop van een schijf, dvd of blu-ray, afhankelijk van de geluidsopties en extra’s al dan niet. Dit is veel beter voor een projector en home-cinema systeem dat ik thuis heb. En zo ondersteun je de acteurs, actrices en iedereen die ermee is betrokken achter de schermen. Tenslotte verrichten zij al het werk, de studio’s kunnen me gestolen worden want zij zijn ook verantwoordelijk voor het verdwijnen van de filmrol en vele authentieke bioscopen hier.
Groot gelijk Steve als verzamelaar ondervind ik dit dagelijks !!.