Robert Pattinson is vooral bekend van zijn rol als Edward in de tienerfilms van de Twilight-saga. In deze Life zien we een heel andere, volwassenere kant van de acteur. Hij speelt naast de minder bekende maar toch verrassende Dane DeHaan. Hem kennen we dan weer van films als Chronicle (2012) en de komedie Life After Beth (2014). Tijd voor een analyse van de film.
In Life maken we kennis met de grote James Dean (DeHaan). Hij is een zelfingenomen jongeman die denkt dat hij de hele wereld aankan. Hij is acteur en krijgt nu en dan rollen aangeboden in grote producties. Toch is de 24-jarige jongeman nog niet heel bekend. Op een dag wordt hij benaderd door de fotograaf Dennis Stock (Pattinson). Hij ziet potentieel in de acteur en zou enorm graag een fotoreportage maken rond de rijzende ster. De persoonlijkheid van Dean is echter erg moeilijk te vatten en maakt het voor Stock moeilijk om degelijk materiaal aan zijn oversten te leveren. Wanneer hij samen met Dean naar Indiana gaat om de familie van de acteur te bezoeken, krijgt Stock meer én meer inzicht in wie de persoon achter de acteur is. Zal hij erin slagen een knappe reportage in te dienen en een plaatsje te kunnen veroveren in het gigantische blad ‘LIFE’?
Eerst en vooral is de titel van de film een erg goede keuze. We volgen letterlijk het leven van de jonge James Dean. Daarnaast volgen niet alleen wij, maar ook Stock het leven van de acteur. Hij probeert door momentopnames vast te leggen wat voor persoon er huist binnenin de ster in wording. Ten derde is het grote doel van het personage van Pattinson in deze film een plaatsje bemachtigen in het bekende magazine ‘LIFE’.
Beide acteurs zetten een degelijke acteerprestatie neer. Toch lijkt de kijker in de film iets te missen. Het is immers soms erg moeilijk om Dennis Stock volledig te begrijpen. Dit komt wellicht omdat de film net iets te veel inzoomt op Dean, waardoor de entourage van de man geleidelijk aan belang moet inboeten. Los van Pattinson is er immers geen enkel karakter in de film echt relevant. Uiteraard is dit logisch, aangezien de film een biopic is. Maar dat praat echter niet goed dat de film niet duidelijk maakt welke impact de personen in de omgeving van Dean hebben. In die zin is het jammer genoeg niet gelukt om en helder beeld te scheppen van Dean. Soms krijgen we dan weer enorm veel inzicht in de persoon die James Dean was, maar dat lijkt snel weer te verdwijnen.
DeHaan zet een goede acteerprestatie neer, al is het af en toe erg gekunsteld en ongeloofwaardig. Het is immers nooit een goede zaak iemand na te willen spelen, dus je zou kunnen concluderen dat er te weinig input van DeHaan zit en een beetje teveel van James Dean. We willen immers een entertainende film. Het lijkt er dus op dat de film op geen enkele manier tot zijn recht kan komen doordat DeHaan koost om te trouw te blijven aan het karakter dat hij speelt. Life mist in die zin dus zeker wat eigen inbreng in het verhaal. Wellicht komt dat omdat er dan meteen vele criticasters zouden zeggen dat de prent dan te weinig ‘faithful to the letter’ zou zijn. Toch mocht de film iets meer eigenheid en body hebben.
Life is geregisseerd door de fotograaf Anton Corbijn, die we kennen van één van Seymour Hoffman’s laatste werk A Most Wanted Man (2015). Het valt dan ook op dat we naar het verhaal kijken vanuit een erg speciaal standpunt. Er is immers meer aandacht voor het artistieke van de film. Hij probeert als het ware een kunstwerk te serveren. Dit is deels gelukt. Het verhaal en de personages zijn misschien niet helemaal van het niveau dat hij had gewenst. Dit neemt echter niet weg dat de film – lees ‘de beelden’ – van een erg hoog niveau zijn.
Het verdict
Life is een knap gemaakte film die een mooie beeld schetst van de wereld ten tijde van James Dean. Het antwoord op de vraag ‘Wie is James Dean?’ blijft echter heel erg vaag. We kunnen enkel oppervlakkig op de vraag antwoorden. Dat het een ongelooflijk slechte film is, lijkt een beetje overdreven. Toch dreigt je als kijker je aandacht te verliezen naar het einde toe. Een must is de film zeker niet, maar er zijn vast en zeker films die nog lager scoren. Wil je toch zelf oordelen over het goed-slechtgehalte van Life? Neem dan zeker even de tijd om deze trailer van de film te bekijken.
Wil jij Life zien of heb je hem al gezien? Laat het dan zeker weten! Zeg ook wat je wel of niet aanspreekt aan deze film van Anton Corbijn.
0 reacties