Review – The Bikeriders (2024)

Regie: Jeff Nichols
Cast: Austin Butler, Jodie Comer, Tom Hardy, Michael Shannon, Mike Faist & Boyd Holbrook
Genre: Drama, criminaliteit
Releasedatum bioscoop: 19 juni 2024
Releasedatum DVD & (4K) Blu-Ray: 17 september 2024

Er zijn heel wat dingen die mensen meteen – soms terecht, vaak ook geheel onterecht – linken met geweld. Zo zullen de meesten onder ons niet verrast opkijken wanneer blijkt dat een overmatige alcohol- en druggebruiker ook een behoorlijk gewelddadige vechtersbaas is. Een ander ‘fenomeen’ dat velen onder ons een eerder onbehaaglijk gevoel geeft, zijn motorbendes. Hoewel de meeste motorrijders verre van slechte bedoelingen hebben, blijft het gegeven dat fanatici zich soms ook groeperen in bendes steevast gelinkt met geweld. De vraag is alleen of dat gevoel en vooroordeel ook effectief klopt. Onder meer daarover gaat The Bikeriders, de meest recente langspeler van regisseur Jeff Nichols met Austin Butler, Tom Hardy en Jodie Comer in de hoofdrollen.

In de jaren ’60 beginnen de motorbendes in het Amerikaanse Midden-Westen steeds groter en groter te worden. Dat valt ook de vastberaden Kathy op wanneer ze tijdens een afspraak met één van haar vriendinnen de erg bevallige Benny tegen het lijf loopt. Hoewel de jonge vrouw zich in het bijzijn van Benny’s vrienden – leden van de beruchte motorbende ‘Vandals’ – behoorlijk onbehaaglijk voelt, kan ze niet anders dan in een mum van tijd toegeven aan de charmes van de jonge motorrijder. Wanneer ze enkele maanden later besluit om met Benny te trouwen, verandert haar leven compleet. Plots staat alles immers in het teken van de Vandals, een strak geleide bende onder leiding van de charismatische Johnny. Maar wat als Benny op een dag gedwongen wordt om te kiezen tussen de motorbende en zijn eigen echtgenote?

We zullen maar meteen met de deur in huis vallen: The Bikeriders is allesbehalve een makkelijk te verteren dramaprent. De film, gebaseerd op het gelijknamige boek van schrijver Danny Lyon, barst immers geenszins van de grote en bombastische gebeurtenissen. De film bevat bovendien ook bijster weinig actie en dat is met grote zekerheid haar grootste troef. Nichols, bekend van onder meer Mud (2012), Midnight Special (2016) en Loving (2017), toont immers aan dat al die tamtam niet nodig is wanneer je écht een goed verhaal wil vertellen. Want dat doet de Amerikaanse regisseur-scenarist gewoonweg perfect. The Bikeriders is immers een boeiende vertelling over een bende vrienden en motorrijders die alles – en vooral ook zichzelf en de focus van hun eigen bende – in hun kleine wereld gedurende de jaren zien veranderen. Die focus, samen met het uitgekiende trage – maar nooit vervelende – tempo, maakt The Bikeriders een heel erg interessant misdaad-drama.

Doordat zo goed als geen actie of bombastische momenten bevat, ligt de focus over de gehele lijn op de personages. Ook die zijn – hoe kan het ook anders – uitstekend uitgewerkt. Het hele verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Kathy, een jonge vrouw die hopeloos verliefd wordt op een jonge motorrijder en zo een deel wordt van de Vandals. Het personage is boeiend en gelaagd én wordt uitstekend vertolkt door Jodie Comer. De actrice – je kent haar van The Last Duel (2021) en Free Guy (2021) – maakt vanaf de eerste seconde tot het allerlaatste beeld een erg overtuigende indruk en geeft bovendien zelf gestalte aan de manier waarop alles rondom de Vandals veranderd. Ook Austin Butler en Tom Hardy geven in The Bikeriders het beste van zichzelf. De twee heren zijn immers perfect gecast als respectievelijk Benny en Johnny. De manier waarop ook zij erg ingetogen en tegelijk immens krachtig gestalte geven aan hun personages verdient alle lof. Qua cast zit Jeff Nichols’ nieuwste dus ook meer dan goed.

Met The Bikeriders presenteert Jeff Nichols wederom een sterke en karaktergedreven dramaprent die over de gehele lijn uitstekend in elkaar steekt. Toegegeven: de film is lang niet voor iedereen weggelegd. Het eerder trage tempo én het feit dat er weinig lijkt te gebeuren maakt The Bikeriders voor sommige kijkers wellicht een saaie vertelling. Wie echter moeite doet om beter én aandachtig te kijken, ziet een uitstekend misdaaddrama met erg gelaagde personages en een behoorlijk onderhoudend verhaal dat aantoont dat lang niet alle motorrijders zijn wie ze op het eerste gezicht lijken. Jeff Nichols slaagt er bovendien in om de sfeer vanaf de allereerste tot de allerlaatste seconde volledig juist te zetten en te houden. Als je daarbij ook nog eens vaststelt dat Jodie Comer, Austin Butler en Tom Hardy een uitstekend goeie mix zijn, kan je maar één ding concluderen: The Bikeriders is een cinemaprent die ook jij zo snel mogelijk in je verzameling moet opnemen. De film wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 17 september op DVD en (4K) Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de sfeervolle trailer nu.

Wat denk jij van de nieuwe film van Jeff Nichols? Heb je net zoals wij genoten van The Bikeriders? Was je ook zo onder de indruk van Comer, Butler en Hardy? Of vond je de film toch niet zo geweldig? Laat het ons weten door hier onder te reageren.