Review – Godzilla x Kong: The New Empire (2024)

Regie: Adam Wingard
Cast: Dan Stevens, Rebecca Hull, Brian Tyree Henry, Kaylee Hottle, Alex Ferns & Fala Chen
Genre: Actie, avontuur, fantasy, sciencefiction
Releasedatum bioscoop: 3 april 2024
Releasedatum DVD & (4K) Blu-Ray: 7 augustus 2024

Warner Bros. Discovery heeft eerder dit jaar haar focus voor de toekomst glashelder gemaakt. De grote filmstudio wil immers vooral focussen op haar ‘eigen IP’, lees: haar eigen reeds bestaande franchises. Denk daarbij aan onder meer Game of Thrones, Harry Potter, The Lord of the Rings en het bombastische MonsterVerse rond King Kong en Godzilla. Die strategie klinkt goed, maar is lang niet altijd een rechte weg naar succes. Nog niet zo lang geleden was Universal Pictures immers zinnens om met The Mummy (2017) haar eigen Dark Universe op poten te zetten. Na de tegenvallende resultaten van die prent verdween het Dark Universe echter weer meteen van de radar. Gelukkig loopt het momenteel helemaal anders voor het MonsterVerse. Eerder dit jaar werden de fans van King Kong en Godzilla immers wederom getrakteerd op een nieuw bombastisch en actievol avontuur met Godzilla x Kong: The New Empire. Hebben de twee grote titanen het nog steeds in zich of wordt het geheel stilaan wat voorspelbaar?

De bekendste wetenschappers van onze planeet blijven volledig in de ban van de Hollow Earth, een tot enkele decennia geleden onbekende laag van onze planeet die een enorme impact heeft op het hele aardoppervlak én waar de grote King Kong momenteel heerst. Wanneer er opnieuw vreemde signalen worden gemeten door de wetenschappers van Monarch en Kong niet veel later aan het aardoppervlak verschijnt, zijn Dr. Ilene Andrews en haar team ervan overtuigd dat er gevaarlijke dingen op til staan in Hollow Earth. Daarom besluit ze om samen met podcasthost Bernie Hayes en Monarch-dierenarts Trapper af te zakken naar de diepste krochten van onze planeet. Al gauw ontdekt het drietal waar de vreemde signalen vandaan komen en dat onze planeet wordt bedreigd door het allergrootste gevaar tot nu toe. Kong en Godzilla zullen hun krachten moeten bundelen, al is lang niet zeker of dat deze keer zal lukken…

Met Godzilla x King: The New Empire is het MonsterVerse van Warner Bros. en Legendary Pictures toe aan haar vijfde film. Opnieuw staat Adam Wingard, de man die eerder ook Godzilla vs. Kong (2021) inblikte aan het roer. En het moet gezegd: Wingard is hiervoor met grote zekerheid de genipte man. De Amerikaanse filmmaker gaat immers op een slimme manier aan de slag met een franchise die het niet per se moet hebben van de inventieve verhaallijnen. De focus van de MonsterVerse-films ligt immers vooral op de bombastische omvang van de titanenpersonages én hun destructieve effecten op onze planeet. Het script van Wingard en zijn medefilmmakers voelt echter nooit aan als een platte en kwaliteitsloze vertelling die je interesse nooit wekt. Integendeel: iedere cinefiel zal met plezier staren naar The New Empire, zonder dat evenwel ooit met grote bewondering te doen.

Topcinema is deze aflevering in het MonsterVerse – net zoals de vorige films nota bene – zeker niet. Het bombastische entertainmentgehalte, dat Wingard mede te danken heeft aan de knappe en overtuigende visuele effecten, wordt echter mooi afgewisseld met degelijke dialogen van al even degelijke personages. Zo volgt je graag het doen en laten van Monarch-wetenschappers Ilene Andrews en Trapper, die samen met de gekke Bernie Hayes afdalen richting Hollow Earth. De personages vertellen niet het meest uitgebreide verhaal, maar werden door Wingard en consorten opgezadeld met net voldoende karakter om over de gehele lijn geloofwaardig te blijven. De rollen worden bovendien goed gebracht door respectievelijk Rebecca Hull, Dan Stevens en Brian Tyree Henry, maar het is vooral Stevens – die eerder al bewees een enorme klasbak te zijn – die als de ietwat gestoorde dierenarts Trapper met de show gaat lopen. Wat een heerlijk acteur!

Godzilla x Kong: The New Empire is de vijfde langspeelfilm in het bombastische MonsterVerse van Warner Bros. en Legendary Pictures, waarin King Kong en Godzilla voor de tweede keer naast elkaar opdraven. Die cocktail, opnieuw zorgvuldig tot bij u gebracht door Amerikaans regisseur Adam Wingard, staat wederom garant voor bombastisch entertainment boordevol verbluffende speciale effecten. Verhaaltechnisch is deze blockbuster niet van het allerhoogste niveau, maar echt miserabel kan je het geheel geenszins noemen. De heerlijke performance van Dan Stevens én de leuke personages doen concluderen dat Godzilla x Kong: The New Empire gemakkelijk wegkijkt, maar het blijft toch vooral uitkijken naar de eerste film in de franchise die ook qua verhaal je interesse volledig wekt. Godzilla x Kong: The New Empire wordt verdeeld door Warner Bros. Pictures en ligt sinds 7 augustus 2024 op DVD en (4K) Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de knappe trailer van de film snel!

Was jij blij dat je King Kong en Godzilla opnieuw zij-aan-zij aan het werk kon zien op het grote witte doek? Vond jij Godzilla x Kong: The New Empire ook een fijne cinemaprent, maar deel je ook onze kritiek? Of kan je je er net niet in vinden? Laat het ons weten door hier onder te reageren.