Review – The Fall Guy (2024)

Regie: David Leitch
Cast: Ryan Gosling, Emily Blunt, Hannah Waddingham, Aaron Taylor-Johnson & Teresa Palmer
Genre: Actie, komedie, drama, romantiek,
Releasedatum bioscoop: 24 april 2024
Releasedatum DVD & (4K) Blu-Ray: 10 juli 2024

De Oscaruitreikingen zijn de jaarlijkse hoogmis voor iedereen in en rond Hollywood. Het is immers hét moment bij uitstek tijdens hetwelk de grootste acteurs en actrices, producers, regisseurs, mark-up artiesten, VFX-toppers en andere fundamentele filmmensen centraal staan. Al jaren is er in de filmsector echter consensus over één zaak: de Oscarcategorie voor beste stunts ontbreekt. Velen vergeten immers dat lang niet iedere acteur of actrice – op enkele uitzonderingen zoals Tom Cruise na – zelf opdraaft voor zijn of haar eigen stuntwerk en dat het ‘vuile’ werk opgeknapt wordt door getalenteerde stuntvrouwen en -mannen. Achter de schermen zou er volop worden gelobbyd om daar verandering in te brengen. Één van de films die tijdens de komende Oscaruitreiking dan ongetwijfeld in de prijzen zou vallen, is The Fall Guy. Die film, waarin een letterlijk gevallen stuntman centraal staat, snijdt dat onderwerp bovendien zelf ook aan. Is de prent met Ryan Gosling en Emily Blunt verder ook gewoon uiterst genietbare cinema?

Colt Seavers is een gevierd stuntman die al jaren mag samenwerken met de beste regisseurs en acteurs uit Hollywood. Bovendien is de getalenteerde en sportieve waaghals al enkele jaren de vaste stunt double van Tom Ryder, dé Hollywoodacteur die de ene blockbuster na de andere op zijn conto weet te schrijven. Aan die succesvolle fase in Seavers’ carrière komt echter abrupt een einde wanneer hij tijdens een fout gelopen stunt zijn rug breekt. Colt weet met zichzelf geen blijf en besluit een eerder teruggetrokken leven te leiden, ver weg van alles en iedereen. Ook met Jody, zijn grote love interest én getalenteerde cameravrouw met wie hij al jaren samenwerkte, verbreekt hij plots al het contact. Meer dan anderhalf jaar later wordt Colt echter opnieuw opgebeld voor een stuntopdracht. Met lange tanden besluit hij de opdracht aan te nemen, maar wat hij vervolgens op de set ontdekt tart alle verbeelding…

Het is inderdaad hoog tijd dat er ein-de-lijk een categorie voor beste stuntman- en vrouw komt bij de Oscars. Het is dan ook totaal niet verbazingwekkend dat David Leitch, zelf stuntman én succesvol regisseur van onder meer Atomic Blonde (2017) en Deadpool 2 (2018), net daarop de aandacht wil vestigen met zijn nieuwe langspeler The Fall Guy. De film is immers één langgerekte maar uiterst entertainende ode aan de stuntmannenstiel, verpakt in een goed geschreven en komisch mysteriejasje. Leitch weet, zeker gezien zijn ervaring met vorige topfilms, hoe hij het publiek moet entertainen. Het fijne en grappige verhaal barst van de leuke dialogen, spetterende actiescènes en stunts waar je compleet bouche bée van wordt. Ja hoor, dit is Cinema met een grote C die meer dan duidelijk maakt waarom de nieuwe Oscarcategorie broodnodig is.

Vergis je echter niet: The Fall Guy is een verre van foutloze cinemaprent. Sommige scènes voelen wat overbodig aan, maar Leitch weet het tempo gelukkig altijd te bewaren. Dat heeft hij ongetwijfeld ook te danken aan Ryan Gosling en Emily Blunt, een heerlijke tandem die de film feilloos op gang trapt en die je tot op de allerlaatste seconde met veel enthousiasme naar het scherm doet staren. Het helpt uiteraard ook dat de twee Hollywoodsterren opgezadeld worden met Colt Seavers en Jody Moreno, twee goed uitgebalanceerde personages die gaandeweg een geloofwaardige ontwikkeling doormaken. Dat het geheel zichzelf geen seconde té serieus neemt, is uiteraard ook een grote troef. De cast wordt vervolledigd door de geweldige Hannah Waddingham, Aaron Taylor-Johnson en de bevallige Teresa Palmer, die ook alle drie meteen bewijzen wat hun meerwaarde is.

David Leitch is één van die regisseurs die erin slaagt om iedere van zijn langspelers een waar cinemafeest te laten worden. Dat was zo het geval met Atomic Blonde (2017) en Deadpool 2 (2018) en is ook met The Fall Guy geenszins anders. Leitch, die ook mee aan de wieg stond van de John Wick-franchise, weet als geen andere hoe hij steengoede actie naar het scherm moet brengen én doet dat altijd met een uitstekende komische noot. The Fall Guy is heerlijke cinema die doet lachen, verbluft en over de gehele lijn entertaint. Gosling en Blunt kleuren het geheel fantastisch goed in met hun personages, maar ook de rest van de cast doet het perfect. En dat Leitch met zijn nieuwe langspeler terloops ook nog eens aantoont dat een Oscarcategorie voor beste stunts broodnodig is, maakt het geheel er alleen nog maar beter op. The Fall Guy is dus over de gehele lijn niet te missen cinema. De film wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 10 juli 2024 op DVD en (4K) Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de knappe trailer van de film nu!

Heb jij je ook geamuseerd met The Fall Guy? Heb je ook genoten van de uitstekende chemie tussen Ryan Gosling en Emily Blunt op het grote scherm? Of werd je lang niet zo enthousiast van deze film? Laat het ons weten door hier onder te reageren.