Review – Monkey Man (2024)

Regie: Dev Patel
Cast: Dev Patel, Sharlto Copley, Pitobash, Sikandar Kher, Makarand Deshpande en Ashwini Kalsekar
Genre: Actie, criminaliteit, thriller
Releasedatum bioscoop: 3 april 2024
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 5 juli 2024

Het blijft bijzonder om te zien hoe sommige acteurs en actrices doorheen hun rijkgevulde carrière ook andere oorden beginnen op te zoeken. Sommigen onder hen starten met een heuse onderneming (denk maar aan Ryan Reynolds die de wereld verovert met zijn Aviation gin), nog anderen proberen in Hollywood zelf een andere rol voor hun rekening te nemen. Zo is het niet ongewoon voor Hollywoodsterren om na enkele jaren ervaring zelf op de regisseursstoel te gaan zitten. Onder meer Angelina Jolie, Jodie Foster en George Clooney blikten zo reeds minstens één topfilm in. Eerder dit jaar verscheen ook Monkey Man, de eerste langspeelfilm van én met Dev Patel. Slaagt de Britse acteur erin om ook als regisseur het publiek te verbluffen?

Kid, een wees die op jonge leeftijd zijn moeder verloor, heeft geen al te gemakkelijk leven in India. Om toch zijn boterham een beetje te verdienen, neemt hij deel aan bloederige gevechten in een ondergrondse vechtclub. Wanneer bij één van de gevechten echter een oude bekende opduikt, komen de innerlijke frustraties van Kid naar boven. Al gauw besluit Kid, vastberaden om de moord van zijn moeder na al die jaren eindelijk te wreken, een job te nemen in Kings, een luxebordeel waar tal van hooggeplaatste Indiërs de revue passeren én dat hem eindelijk de kans geeft om dichtbij Rana, een corrupte politiecommissaris, te komen. Zal het Kid lukken om zich binnen Kings én de achterliggende organisatie op te werken om na al die jaren eindelijk wraak te kunnen nemen?

Dev Patel is een interessante persoonlijkheid. De man verblufte eerder al vriend en vijand met zijn fantastische performances in topprenten als Slumdog Millionaire (2008) en het prachtige Lion (2016). Voor het eerst in zijn carrière neemt de getalenteerde acteur nu ook plaats op de regisseursstoel, hetgeen allesbehalve een slechte keuze blijkt. Met Monkey Man presenteert de Britse acteur immers een actievolle, donkere en stijlvolle actieprent die zich kan meten met de topfilms in de John Wick-franchise. Dé grote troef van Monkey Man is echter dat het hele verhaal sterk gelinkt is met de legende van Hanuman, een Indiaas icoon dat kracht en moed symboliseert en dat heel mooi de link legt met Patels eigen Indiase roots. Één en ander maakt duidelijk dat Monkey Man voor Patel een heel erg persoonlijk project is. Bovendien knipoogt Patel meermaals naar de actuele politieke situatie in India.

Inhoudelijk zit de eerste langspeler van Dev Patel dus meer dan goed. De eerlijkheid gebied ons echter om toe te geven dat Monkey Man niet geheel foutloos is. Verhaaltechnisch is de film soms immers ietwat slordig door nu eens te focussen op het verhaal van Kid, dan weer de link te leggen met de legende van Hanuman en dan weer de politieke toer op te gaan. Het leidt ertoe dat sommige geïnteresseerde kijkers wellicht wat verdwaald zullen achterblijven. Gelukkig wordt dat allemaal ruimschoots gecorrigeerd door de strakke actiescènes, de stijlvolle regie én het uitstekende acteerwerk. Dev Patel zelf ontpopt zich in Monkey Man immers tot een geloofwaardige actiester, maar ook Sharlto Copley, Pitobash, Sikander Kher en Makarand Deshpande brengen de geloofwaardige personages Tiger, Alphonso, Rana Singh en Baba Shakti uitstekend tot leven.

Na zichzelf jarenlang te hebben bewezen als een veelzijdig en erg getalenteerd acteur neemt Dev Patel nu ook voor het eerst in zijn carrière plaats op de regisseursstoel voor een langspeler. Het resultaat van die – hopelijk niet eenmalige detour – is Monkey Man, een aardige actiethriller waarin Patel zelf de pannen van het dak speelt én die qua verhaal over de hele lijn interessant blijft. De strakke actie, de stijlvolle regie en het goede acteerwerk van de hele cast doen je met een positieve en goedkeurende blik genieten, al is het eerste langspeelproject van Patel verre van foutloos. Hoe dan ook: Monkey Man is een goede actiethriller die ook jij best zo snel mogelijk bewondert. De film wordt verdeeld door Universal Pictures en is sinds 5 juli 2024 beschikbaar op DVD en (4K) Blu-Ray. Bekijk de trailer van de film nu!

Wat denk jij van de eerste langspeelfilm van Dev Patel? Heb je Monkey Man in de bioscoop bewonderd of heb je de film vanuit je eigen zetel ontdekt? Wat vond je positieve en minder positieve elementen aan de film? Laat het ons weten door hier onder te reageren.